architecten

Omarming

Brede school de Klokkenberg, Nijmegen

Schoolgebouwen dienen een geborgen omgeving te bieden waar leerlingen worden gestimuleerd om zich te ontwikkelen. In ons ontwerp voor deze nieuwbouw van basisschool ‘De Klokkenberg’ geven we vorm aan deze veilige en tegelijk prikkelende plek. Het nieuwe gebouw huisvest de basisschool, een BSO en een kinderdagverblijf.

locatie:
Nijmegen

start & oplevering:
2017

projectstatus:
opgeleverd

oppervlakte:
1500 m2

team:
Roos Bendien, Nataly Wierenga, Vincka Struben, Richard Teeling

fotografie:
Maarten Noordijk

“Wie voor de school stopt wordt onmiddellijk getroffen door de fraaie sculpturale lijnen. Wat een ‘bold statement’ in deze chique omgeving, waar de Romeinen doorheen marcheerden. En bij het binnentreden voel je overduidelijk dat deze fraaie school erg fijn is voor de gebruikers. De juryleden hadden maar wat graag hun schooltijd doorgebracht in een gebouw als dit.

De jury roemt het metselwerk, het is bijzonder knap hoe hieraan plasticiteit is meegegeven. De opgave was erg lastig, gezien de tegenslagen, de lange aanloop en ook de weerstand uit de buurt. Het is knap dat de kwaliteit hier op het oog niet onder geleden heeft, integendeel. Heldere, lichte klaslokalen, fijne, mooie werkplekken en een bieb om jaloers op te zijn.”


Juryrapport Nijmeegse Architectuurprijs 2017, 3e plaats publiek

We werden gevraagd een compact gebouw met een duurzame uitstraling te ontwerpen ter vervanging van het gedateerde oude schoolgebouw. In eerste gesprekken vertelde de schoolleiding dat hun werkwijze gericht is op het bevorderen van zelfstandigheid van de leerlingen. Vroege zelfstandigheid zorgt voor meer plezier en geloof in eigen kunnen. Ons ontwerp ondersteunt de school in dit streven.

Het ontwerp bestaat uit twee ellipsvormige volumes van twee bouwlagen die aan de lange zijde met elkaar zijn verbonden door de entreepartij en gemeenschappelijke hal. De ronde, uitnodigende vormen voelen bij het betreden van het gebouw als een omarming.

Binnen ontbreken de gangen: de lokalen liggen rondom de entree en aula op de begane grond en het leerplein op de verdieping. Verschillende plekken in het gebouw, bijvoorbeeld op dit ‘leerplein’ bieden de mogelijkheid aan leerlingen om op enige afstand van de leraar op eigen houtje te werken.

Een flexibele constructieve opzet met grote overspanningen en een geringe hoeveelheid kolommen of dragende muren zorgt dat het gebouw in de toekomst mee kan veranderen met wijzigende gebruikseisen.